Voor mijn gevoel is het nog niet zo lang geleden, maar toch zijn we al over de helft van het jaar. Dit deed mij denken aan mijn goede voornemens en waar ik nu sta. Jammer genoeg moet ik eerlijk mededelen dat ik nog niet begonnen ben om deze voornemens te laten werken. Zo had ik er één waarbij ik mijzelf een gezondere levensstijl wilde aanmeten. Niet erg origineel, maar ik merk toch dat ik toch wel een dagje ouder word en dit wil ik toch zo gezond mogelijk doorlopen. Ik ben dus maar even gaan opzoeken waar ik over na kan gaan denken om mijn leven gezonder te leven.

Gezonde voeding

Iets heel voor de hand liggend, maar zeker niet onbelangrijk hierin, is gezonde voeding. Zo ga ik toch proberen om iets meer gebalanceerd te eten. Zo wil ik het snoepen tussendoor laten, en volwaardigere maaltijden te eten. Natuurlijk ga ik de taartjes mijzelf niet volledig ontzeggen, want men moet wel een beetje genieten in het leven! Hiervoor heb ik meteen maar even een leuk recepten boek voor mezelf aangeschaft met gerechten die zich voornamelijk op groenten focust. Zo weet ik zeker dat ik daarmee goed zit en kan ik zelf altijd iets van koolhydraten, vis en vlees toevoegen. Daarnaast ga ik proberen ook een wijntje per week minder te drinken.

Beweging

Ik sport al zo af en toe, maar ik heb gelezen dat training waarbij je je mobiliteit traint zeer goed is voor het lichaam. Het houdt het lichaam sterk en gezond en zorgt dat je goed kan blijven bewegen. Het lichaam zal hierdoor minder snel krampachtig worden en zijn flexibiliteit verliezen.

Botten

Eén bekend fenomeen is dat hoe ouder je wordt hoe minder flexibel en hoe minder sterk de botten worden. Zo ligt de kans op een botbreuk bij een persoon op leeftijd aanzienlijk hoger dan bij een jonger iemand. Een reden hiervoor is dat het lichaam door de jaren heen steeds minder Glucosamine aanmaakt. Dit stofje is aanwezig in het kraakbeen en bindweefsel zoals botten en bloedvaten. Bij een te kort aan glucosamine in het lichaam kan er artrose ontstaan, dit is een slijtage van botten en gewrichten. Op een jongere leeftijd kan het lichaam glucosamine genoeg uit voeding te halen. Maar hoe ouder iemand wordt, hoe minder in staat het lichaam is om dit stofje aan te maken. Vandaar dat het ook weleens wordt aangeraden op een later stadia extra supplementen hiervoor in te nemen.

Natuurlijk zijn er genoeg andere dingen over na te denken, maar voor nu lijkt mij dit een goed begin om op te letten.

Ivy

Leave a Reply